مقالات

تابلو برق چیست ؟ انواع تابلوهای برق

تابلو برق چیست ؟

تابلو برق یک محفظه برای نصب و سیم بندی تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی است که کلیدها و قطعات کنترلی و حفاظتی و لوازم نمایشگر (ولتاژ، جریان، فرکانس، توان، کسینوس فی و …) روی آن نصب می‌شوند. همچنین تابلوهای برق جهت جلوگیری از وارد شدن شوک الکتریکی به کاربرانِ تجهیزات و حفاظت تجهیزات در برابر عوامل محیطی استفاده می‌شوند.

A distribution board is a component of an electricity supply system that divides an electrical power feed into subsidiary circuits while providing a protective fuse or circuit breaker for each circuit in a common enclosure.

در داخل محفظه تابلوی برق صنعتی تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی مانند سوئیچ‌ها، دستگیره ‌ها و نمایشگرها به صورت منظم در ردیف های عایق بندی شده قرار می گیرند؛

بنابراین اپراتور به آسانی می تواند آن ها را کنترل، تعمیر و تعویض نماید.

تابلو برق های رو الکتریک

روالکتریک تولید کننده قفل و لولای دربهای تابلو برق، در مدل های مختلف با کیفیت و طراحی روز دنیا می باشد.

روالکتریک بیش از یک دهه تجربه علمی و عملی در زمینه کارشناسی، تولید و فروش انواع تابلو ، مقره های فشار ضعیف تابلویی، ترانس های جریان ، شمش های نول وارت مسی و … مشغول به فعالیت می باشد.

انواع تابلو برق صنعتی

تابلو های Metal Enclosed:

این تابلوها دارای یک محفظه فلزی هستند که در داخل آن تمام تجهیزات الکتریکی شامل کليدها، ترانس های جريان و ولتاژ، لوازم اندازه گيری، شينه ها نصب می شود.

تابلو های Metal Enclosed به دو دسته تابلوهای Metal Clad و تابلوهای Compartment Type تقسیم می شوند.

تابلو های Metal Clad:

در تابلو صنعتی Metal Clad محفظه های مختلف به صورت جداگانه وجود دارند تا هنگام ایجاد خطا در یک محفظه، سایر محفظه ها آسیب نبینند و دچار خطا نشوند.

تابلو های Compartment Type:

این تابلوها نوعی دیگری از تابلو Metal Enclose هستند که بر خلاف تابلو صنعتی Metal Clad محفظه ها در آن ها ب هم متصل هستند و از یکدیگر جدا نیستند.

تابلو کشویی (Withdrawable):

این تابلو صنعتی کشویی معمولا به منظور کنترل موتورها به کار می روند و از ایمنی بیشتر و سرویس راحت تر برخوردار هستند.

تابلو های رک (Rack):

شکل محفظه تابلو برق رک به صورت قفسه بوده و محل نصب انواع محفظه های کنترل، مخابراتی، اندازه گیری و الکترونیکی روی این تابلو برق است.

تابلو Swing:

این مدل تابلو صنعتی به دلیل داشتن درب شیشه ای متحرک قیمت بالایی دارد.

در تابلو برق Swing پشت تجهیزات قابل مشاهده بوده و دسترسی به آن ها راحت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *